Pazartesi, Aralık 22, 2008

American Psycho..

Bret Easton Ellis denen deha-ruh hastası (morosophe en iyi tanımı sanırım) Abd'li yazarın bu arıza kitabından uyarlanan filmin başrolünde bukalemun olduğuna inandığım muhteşem oyuncu Christian Bale var.. Hem onun hem de Willem Dafoe, Jared Leto, Reese Witherspoon gibi ünlü isimlerin 2000deki hâlleri şaşırtıcı. Neyse bu konu değil: Başkarakterimiz Patrick Bateman ultrazengin bir ölüm makinesi.. Hırs, hijyen, hassasiyet delisi. Fatih Özgüven çevirili bu zor kitabı okurken kafamızda yarattığımız Pat-Bate, Christian Bale tarafından ne kadar iyi yansıtılırsa yansıtılsın, film elbette kitaptan oldukça uzakta seyrediyor.. Dexter'a bile ilham veren bir karakterle karşı karşıyayız. O, asla durmuyor.

Kitabı ilk elime aldığım zamanı hatırlıyorum da, çok zordu. Tek bir müzikseti bile neredeyse 2 sayfaya yakın anlatılıyordu. Bret Easton Ellis, tüm hünerlerini ve yazım gücünü döktüğü bu eserinden sonra asla tatmin olmadı ve Lunar Park'ta da American Psycho'dan bahsetme gereği duydu. Bir dostum -ki kendisi Ellis hayranıdır-, yazarın tüm kitaplarının kurgu olarak bir temele oturtulduğunu ve herbirinin bir diğerinin parçası şeklinde olduğunu söylemişti: Less Than Zero ile hafif başlayan serüven Glamorama ve The Rules of Attraction ile devam ediyordu.. Şüphesiz ki American Psycho, bir başyapıt. Üzerine yazarının bile çıkamadığı bir manyaklık, bir 'uç' eser benim nezdimde. Filmi izliyorum, kitaptan pasajlar canlanıyor kafamda ve filmden ânlık bir kopuş yaşadıktan sonra Bateman'a bakıyorum yine kitaba gidiyorum. Evet sanırım bir kez daha okumalı ve tüm o yığıntının içinde boğulasıya kıvranmalıyım.

Şunun gibi:

"... bir Patrick fikri var, bir çeşit soyutlama, ama gerçek ben yokum, sadece bir varlık, hayali, ve soğuk bakışlarımı gizlesem de ve el sıkışırken siz elinizi sıkan eti hissetseniz de ve belki hatta yaşam tarzlarımızın benzer olduğunu düşünseniz de: ben burada değilim, o kadar. Herhangi bir düzeyde bir şey anlatabilmem mümkün değil. Ben kendim bir mamul, bir sapkınlık, bir yanılgıyım. Ben temas noktaları olmayan bir insanoğluyum."

Hiç yorum yok: